2. základní škola Dobříš
2. ZŠ Dobříšškolní 1035, okres Příbram

Oddělení 4 (ŠD4)

Školní rok: 2024/2025

Vychovatelka: Hana Lenhartová, DiS.

Třída: I.A + 0.A

Počet dětí v oddělení: 24

Letošní celoroční téma je: UKAŽ, CO UMÍŠ
 

Každý měsíc má pak ještě podtéma:

LISTOPAD - "Já jsem muzikant..."

Odkaz na fotogalerii měsíce listopad zde: /skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-listopad-2735cs.html

18.11. 22.11.

  Dvanáctý týden za námi, přichází první sněhové vločky a všichni se těší, až si postaví sněhuláka - na to je ale opravdu málo sněhu, a navíc zatím nemáme ty pravé rukavice do sněhu. Uchylujeme se tedy spíše do třídy, kde hrajeme hry "na krále", tvoříme sněhuláky z papíru a také se při zpěvu písní setkáváme s devátou třídou, se kterou budeme vystupovat. Ve třídě také hrajeme deskové hry - zkoušíme hry nové, ale i ověřené. 

11.11. - 15.11.

 V jedenáctém tydnu se věnujeme přípravě na předvánoční pěvecké vystoupení, nasáváme atmosféru písní všemi smysly - ukazujeme si obrázky, ztvárňujeme písně hrou na tělo, zapojujeme i ozvučná dřívka. Hrajeme I hudební hry, a na závěr si za odměnu dáváme židličkovanou.

V tento den se také zabýváme historií, legendami a pověstmi - vyprávíme si o sv. Martinovi, o příběhu žebráka, který nic neměl a o Martinovi, který se podělil o svůj plášť. Hrajeme pohybovou hru "mám červený plášť"- kde jde o adaptaci hry "mám šáteček mám". I my si bereme z příběhu ponaučení a možná i trochu vzor - koneckonců je dobré naučit se podělit se o něco, čeho nám se dostává, ale pro jiného je vzácností. 

V pátek jsme se připravovali na turnaj v piškvorkách v rámci kroužku "deskové a karetní hry". Toto setkání jsme se rozdělili do několika skupin, a poprvé jsme simultánně hráli více her najednou. Každý tým měl svého "kapitána", který měl na starosti danou hru. 

4. 11. - 8. 11. 

  S desátým týdnem ve školní družině rovnou kráčíme vstříc novému tématu; učíme se nové písně na společné hudební vystoupení koncem listopadu. Hudbu uchopujeme všemi smysly, obrazovým materiálem, hapticky, pohybově, kdy propojujeme zpěv s vyjádřením těla. Rytmizujeme pomocí našeho těla, vytleskáváme rytmus, seznamujeme se s novými slovy, i když zjišťujeme, že některé písně už známe z dřívějších dob, nebo z domova. Učíme se doprovázet zpěvem k hudebnímu nástroji, klávesám, keyboardu.
Ve středu 6. 11. jsme navštívili společně kino v Příbrami, kam jsme se vydali autobusem, na snímek s názvem "ptáci stěhováci."


ŘÍJEN - "Mám šikovné ruce"

Odkaz na fotogalerii pro tento měsíc zde: skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-rijen-2639cs.html

28. 10. - 1. 11. 

 Devátý týden ve školní družině jsme měli protkaný podzimními prázdninami a ředitelským volnem - v tyto dny jsme se setkávali v menším počtu ve spojeném oddělení, kde jsme chodili na vycházky do anglického parku, hráli deskové hry a hráli si společně se stavebnicemi. 

21. - 25. 10.
 
Osmý týden jsme vyráběli výrobky z listů a přírodních materiálů – kdo chtěl, vyrobil si koláž, nebo zajímavé zvířátko. Výrobky jsme si pak doplnili o zajímavé barvy pomocí temperových barev, nebo jsme použili fixy. 
Venku jsme se učili nové pohybové hry, skákali přes obruče a malovali křídami. 
Ve čtvrtek 24. 10. jsme společně s dalším oddělením ŠD vyrazili do mětstké knihovnyv Dobříši, abychom zde společně prožili projektový den v hudebním duchu. Vyzkoušeli jsme si různé hudební nástroje, střídali rytmus, učili se společnou píseň. 
Seznámili jsme se také s tím, jaké knihy v knihovně jsou, a vybrali jsme si některé ke čtení přímo na místě. Na závěr jsme si udělali pár společných fotek, a vyrazili vstříc novým dobrodružstvím.  

14. - 18. 10. 

 Sedmý týden nás stále překvapuje poměrně teplým počasím, a tak toho využíváme, a jsme velkou část dne venku. Křídami zdobíme plato, hrajeme hry s obručemi a při míčových hrách zjišťujeme, jak máme šikovné ruce. Ve třídě malujeme prstovými barvami na přírodní materiály, osvojujeme si také stříhání podle šablony. Z matrací stavíme domeček, ve kterém je dost místa i fantazie na zajímavé hry. Venku také stavíme domeček - každý má možnost postavit sám, nebo s kamarády nějaký zajímavý úkryt, třeba pro broučky - stěhují se k nám berušky a ruměnice pospolná na přezimování.

7. - 11. 10.

Šestý týden ve školní družině za námi - máme za sebou týden, který jsme naplnili společnými aktivitami; venku za pěkného podzimního počasí jsme si zahráli "na jelena", ping-pong, a dali jsme si závody v běhu, jen tak pro radost. Ve třídě jsme měnili společnými silami výzdobu; vytvořili jsme novou - koláž z listů a dalších přírodních materiálů. U stolečků jsme navlékali korálky, z papíru tvořili vystřihovánky. Osvojujeme si techniky stolování ve školní jídelně a nezapomínáme být opatrní jeden na druhého. Také se tento týden otevírá další z nabízených kroužků s názvem "výtvarné dílničky". 

30. 9. - 4. 10. 
 
Pátým týdnem vstupujeme do nového tématu: "mám šiovné ruce." Začínáme vyrábět náramky a náhrdelníky - pro kamarády, rodinu, nebo pro naše vlastní potěšení.
 Ve třídě si také vyrábíme papírové vstupenky a doslova tvoříme obrazovou galerii - pojmenovali jsme ji dle své fantazie - "galerie u kočky," a prohlížíme si zde obrazy, které jsme sami namalovali.
Ze smyslových her se seznamujeme s kimovou hrou, aneb "co zmizelo," kde krom našich očí cvičíme hmat. Ve školní jídelně se zdokonalujeme ve stolování.
Tímto týdnem také školní družina zahajuje zájmové kroužky - konkrétně ve třídě I. A probíhal kroužek s názvem "karetní a deskové hry," kde se seznamujeme se všemi členy kroužku, a hned se vrháme do hry "Taco, kočka, koza, sýr, pizza." Využíváme i doprovodné pohybové vyjádření pro lepší uchopení všemi smysly. 

 

ZÁŘÍ - "umím být kamarád"

Odkaz na fotogalerii pro měsíc září zde: skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-zari-2612cs.html


23.9. - 27.9.
  
Ve čtvrtém týdnu dokončujeme všechny naše výtvarné projekty, někteří z nás si výrobky odnáší domů. Upevňujeme přátelství při smyslových hrách, venku pak hrajeme míčové hry a kreslíme křídami skákacího panáka. Zkrátka a jednoduše - ukazujeme si, že umíme být kamarádi. 


16. 9. - 20. 9.
 
Ve třetím týdnu už hrajeme více her, abychom lépe poznali ostatní - hrajeme hry "na krále", venku oblíbenou hru "cukr, káva, limonáda," a vysvětlujeme si, že musíme být při hrách ohleduplní k ostatním, abychom se z her mohli těšit všichni. Ve třídě vodovkami malujeme postavu nebo obličej spolužáků, povídáme si o svých zájmech a vyrábíme skládanky z papíru - krabíka. Hrajeme také loutkovo/maňáskové divadlo "O Zlatovlásce" , děti se zapojují také do dramatizace a ovládání figur.

9. - 13. 9.
 Je za námi druhý týden; ještě pořád se seznamujeme s prostředím školy, tentokrát pořádáme krátké výlety po celé škole - seznamujeme se s prostorem školní jídelny, ukazujeme si, kde co je a seznamujeme se se základy stolování. Ve školní družině navštěvujeme různá místa ve školním areálu - navštívili jsme pískoviště, ping-pongové stoly a fotbalové hřiště. Poprvé se zkoušíme společně vyfotit - fotíme stavby z písku a zachycujeme naše hry ve třídě. 


2. - 6. 9.
 Tento školní rok zahajujeme společným přivítáním a společným rozhovorem, hrajeme první seznamovací hru, seznamujeme se s prostředím školy, ale také s prvními  pravidly, která nám budou pomáhat a usnadňovat naše společné soužití ve školní družině. Například "pusinkové pravidlo" - je důležité, aby při společném rozhovoru mluvil nejprve jeden, pak druhý, učíme se tak naslouchat jeden druhému a rozvíjíme tak naše komunikační kompetence. Ukazujeme si, co už jako školáci umíme, a těšíme se na to, co se teprve naučíme.

 

Certifikáty