Školní rok: 2024/2025
Vychovatelka: Hana Lenhartová, DiS.
Třída: I.A + 0.A
Počet dětí v oddělení: 24
Letošní celoroční téma je: "UKAŽ, CO UMÍŠ"
Každý měsíc má pak ještě podtéma:
ÚNOR: "Smím prosit?"
Odkaz na fotogalerii měsíce únor pod odkazem níže:
/skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-unor-2881cs.html
24.-28.2.
26. týden - zpíváme písně spojené s Masopustem, tančíme jednoduché tance a hrajeme soutěže - oblíbenou hru "židličkovanou". Tvoříme výrobky z modelíny, hrajeme pexeso a jiné karetní hry. Vedeme slovní kopanou na procvičení první hlásky ve slově, venku pozorujeme změny v přírodě se stále více blížícím se jarem. Vedeme také rozhovor v komunikačním kruhu - ukazujeme si naše oblíbené knihy z domova a některé si také čteme. Učíme se tak naslouchat jeden druhému.
17.-21.2.
25. týden – tento týden se věnujeme také výtvarnému vyjádření tance a písně, lepíme koláž z krepových papírů, vystřihujeme a malujeme tematické omalovánky.
Také ve třídě hrajeme různé hry – například hru s názvem "Twister", kde zdokonalujeme pravolevou orientaci, orientaci v prostoru a správné přířazení barev v rámci časového úseku. Hrou také podporujeme týmovou práci, nehrajeme proti sobě, ale snažíme se pomáhat jeden druhému.
Venku hrajeme hry sportovního typu se švihadly, obručemi a míčem. Křídami také kreslíme oblíbeného skákacího panáka, s čísly nebo obrázky.
10.-14.2.
24. týden – pokračujeme ve stále ještě novém tématu "smím prosit?" a upevňujeme si tanec mazurku. Přidáváme píseň "kalamajka," provádíme další rytmická cvičení. Také tento týden vyrábíme masky a škrabošky a uzavíráme masopustním karnevalem.
Venku pozorujeme náznaky jarního příchodu, i když stále narážíme na znaky zimního počasí ve formě ledu, na kterém provádíme pokusy. Děti se zdokonalují také ve stolování ve školní jídelně, osvojují si tak základy slušného chování.
Máme také možnost nahlédnout do nového pěveckého kroužku pro první třídy, kde se zpívá a tančí, a tak se nám návštěva hodí.
3.-7.2.
23. týden v ŠD – tento týden otevíráme nové téma pro školní družinu s názvem "smím prosit?" Do odpoledního programu zařazujeme rytmická cvičení a tanec mazurku na známou píseň "měla babka, čtyři jabka." Ve třídě také rozpohybováváme celé tělo různými cvičeními protahovacího charakteru; uvolňujeme také ruku od ramene pro lepší grafomotorické procvičení. Vyplňujeme také různá grafomotorická cvičení a zlepšujeme úchop psacího náčiní.
5.2. je také v rámci ŠD program "malování na hrnečky" s externím lektorem. Děti si malují hrnečky, které si mohou odnášet domů na památku.
Dáváme důraz také na přání dětí, volnou kresbu, malbu temperovými barvami a hry dle přání.
Zpíváme si pro radost známé lidové písně.
LEDEN: "Nenudím se venku, ani doma"
Odkaz na fotogalerii měsíce leden pod odkazem zde:
/skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-leden-2834cs.html
27. 1. - 31.1.
22. týden v ŠD – tento týden dokončujeme všechna výtvarná díla pro tento měsíc, tvoříme velkoformátový výkres, který děti tvořily společnými silami s názvem "nenudím se s kamarády." Výkres byl tvořen obkresem kamaráda, splečným vybarvením pomocí olejových pastelů nebo voskovek.
Počasí nám přeje a tak trávíme relativně hodně času venku, učíme se pravidla floorbalu, zkoušíme přihrávky a učíme se principy fair-play hry.
20.1.-24.1.
21. týden - pokračujeme ve tvoření maňásků a zkoušce divadla, ale mnoho herců pro nemoc chybí, a tak se věnujeme improvizaci, hře na krále a dalším oblíbeným hrám. Malujeme podle šablon, ve čtvrtek probíhá také kroužek deskových a karetních her, který je výjimečně v tento den. Tam si ukazujeme nové hry, učíme se nová pravidla a na závěr si vybíráme týmy, ve kterých hrajeme hry, které kdo chce.
Chodíme také na vycházky a pozorujeme změny v přírodě.
13.1.-17.1.
20. týden - spolu s 11. oddělením ŠD zahajujeme přípravy na projektové dny věnované loutkohraní, resp. v našem případě spíše "maňáskohraní." Z ponožek, látek, knoflíků, bavlnek a dalších materiálů vyrábíme maňásky, s kterými také zároveň nacvičujeme krátké představení. Nejprve nás zve 11. oddělení k sobě do třídy, naše oddělení si s výrobou maňásků dává záležet, někteří se pouští i do více postaviček.
Venku hrajeme sportovně pohybové hry, cvičíme s obručí, hrajeme hry na zrcadlo.
6.1.-10.1.
19. týden v ŠD - po prožitých prázdninách si v komunikativním kruhu vypravujeme zážitky, kdo chce, přináší do oddělení knížku nebo hračku, kterou kdo dostal pod stromeček. Z knížek si čteme úryvky, z encyklopedie si čteme např. o vlkovi. Toho také nakonec ztvárňujeme výtvarně, využíváme při tom nůžky, lepidlo, barevné papíry a především naši fantazii. Venku se, po probrání bezpečnostních pravidel, kloužeme na bobech v areálu školy.
PROSINEC: "Umím pomáhat"
Odkaz na fotogalerii měísce prosinec pod odkazem zde:
/skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-prosinec-2775cs.html
23.12. - 3.1.
17.-18. týden v ŠD vánoční prázdniny
16.12. - 20.12.
Behem šestnáctého týdne vedeme rozhovor o nadcházejícím období svátků, kromě chystaných plánů si povídáme také o bezpečnosti při prázdninách, abychom se po prázdninách ve zdraví zase sešli v plném počtu. Dokončujeme také výrobky s vánoční tematikou, abychom si s nimi mohli vyzdobit ještě s předstihem své domovy a pouštíme se do výrobku nadrozměrné vločky. Zpíváme také písně k tomuto období před Vánoci, hrajeme hry - deskové, karetní, didaktické. Z pohybových her se vracíme také k oblíbené hře na přání "mám šáteček mám, komu já ho dám," nebo "na krále." V komunikačním kruhu vyprávíme také další známou pohádku na pokračování, ve vyprávění se střídáme a učíme se tak naslouchat jeden druhému.
9.12. - 13.12.
Patnáctým týdnem se pouštíme do nového tématu měsíce: "umím pomáhat" - vyprávíme si formou řízeného rozhovoru, kterak pomáháme doma, jak pomáhají ostatní nám, co už umíme, v čem jsme dobří, co bychom naopak chtěli, abychom do budoucna zlepšili.
V komunikačním kruhu na koberci také společně vyprávíme známou pohádku - zapojit se může každý. Naše první společná pohádka se jmenuje "O perníkové chaloupce." Střídáme se ve vyprávění, upevňujeme si návyk, že pokud jeden hovoří, druhý se ztiší a naslouchá. Pohádku si nakonec zkousíme i zahrát, z deček vyrábíme improvizované kostýmy, kdo chce, může si zapůjčit postavičky vyrobené z ruliček od toaletního papíru a filce a hrajeme loutkové/maňáskové divadlo.
Ze samotvrdnoucí hmoty vyrábíme převážně vánoční ozdoby, ale i další výrobky, zdobíme je korálky a jinými ozdobami, máme v plánu vyzdobit si naši třídu, ale i naše domovy.
2. 12. - 6.12.
Tento týden je naším 14. týdnem ve školní družině, a čekal nás další výlet - 5. 12. 2024 jsme vyrazili do Prahy, do místa zvaného "chocotopia". Jde o zážitkové centrum, kde jsme se mimo jiné dozvěděli, jak se čokoláda vyrábí, co zahrnuje proces přípravy čokolády, a viděli jsme stroje, které se dříve na zpracování čokolády používaly. Zažili jsme také ochutnávku místní čokolády, a to jak v syrové, téměř neupravené verzi, tak i doslazené a upravené čokolády ve formě, jakou ji známe nejčastěji. Měli jsme také možnost vyrobit si čokoládu vlastní, v dárkovém balíčku, a potěšit tak naše nejbližší, nebo sami sebe.
Ve třídě vyrábíme stromečky z kartonu a příze, které chystáme na charitativní akci.
Také z příze vyrábíme čepičky, malé kulíšky s bambulí.
LISTOPAD - "Já jsem muzikant..."
Odkaz na fotogalerii měsíce listopad zde: /skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-listopad-2735cs.html
25.11. - 29.11.
Třínáctým týdnem jsme dovršili naše přípravy na společné vystoupení žáků I.A, spolu s IX.A - 29.11. proběhla předvánoční akce - spojení jarmarku s pěveckým vystoupením, doplněné ještě o vystoupení 1. ZŠ Dobříš a ZUŠ Dobříš. Vyzkoušeli jsme si, jaké je to vystoupit na pódiu, přednes písní širšímu publiku, zejména pak rodičům. V tomto týdnu jsme se také vypravili spolešně s 11. oddělením ŠD na hřiště, kde jsme vyzkoušeli novou průlezku s názvem krokodýl. Děti si ji moc užily, a těší se na další návštěvu. Také jsme si zkoušeli ve třídě zahrát na hudební nástroje, kromě Orffových nástrojů jsme si vyzkoušeli také africký buben, nebo hru na klávesy.
18.11. - 22.11.
Dvanáctý týden za námi, přichází první sněhové vločky a všichni se těší, až si postaví sněhuláka - na to je ale opravdu málo sněhu, a navíc zatím nemáme ty pravé rukavice do sněhu. Uchylujeme se tedy spíše do třídy, kde hrajeme hry "na krále", tvoříme sněhuláky z papíru a také se při zpěvu písní setkáváme s devátou třídou, se kterou budeme vystupovat. Ve třídě také hrajeme deskové hry - zkoušíme hry nové, ale i ověřené.
11.11. - 15.11.
V jedenáctém tydnu se věnujeme přípravě na předvánoční pěvecké vystoupení, nasáváme atmosféru písní všemi smysly - ukazujeme si obrázky, ztvárňujeme písně hrou na tělo, zapojujeme i ozvučná dřívka. Hrajeme I hudební hry, a na závěr si za odměnu dáváme židličkovanou.
V tento den se také zabýváme historií, legendami a pověstmi - vyprávíme si o sv. Martinovi, o příběhu žebráka, který nic neměl a o Martinovi, který se podělil o svůj plášť. Hrajeme pohybovou hru "mám červený plášť"- kde jde o adaptaci hry "mám šáteček mám". I my si bereme z příběhu ponaučení a možná i trochu vzor - koneckonců je dobré naučit se podělit se o něco, čeho nám se dostává, ale pro jiného je vzácností.
V pátek jsme se připravovali na turnaj v piškvorkách v rámci kroužku "deskové a karetní hry". Toto setkání jsme se rozdělili do několika skupin, a poprvé jsme simultánně hráli více her najednou. Každý tým měl svého "kapitána", který měl na starosti danou hru.
4. 11. - 8. 11.
S desátým týdnem ve školní družině rovnou kráčíme vstříc novému tématu; učíme se nové písně na společné hudební vystoupení koncem listopadu. Hudbu uchopujeme všemi smysly, obrazovým materiálem, hapticky, pohybově, kdy propojujeme zpěv s vyjádřením těla. Rytmizujeme pomocí našeho těla, vytleskáváme rytmus, seznamujeme se s novými slovy, i když zjišťujeme, že některé písně už známe z dřívějších dob, nebo z domova. Učíme se doprovázet zpěvem k hudebnímu nástroji, klávesám, keyboardu.
Ve středu 6. 11. jsme navštívili společně kino v Příbrami, kam jsme se vydali autobusem, na snímek s názvem "ptáci stěhováci."
ŘÍJEN - "Mám šikovné ruce"
Odkaz na fotogalerii pro tento měsíc zde: skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-rijen-2639cs.html
28. 10. - 1. 11.
Devátý týden ve školní družině jsme měli protkaný podzimními prázdninami a ředitelským volnem - v tyto dny jsme se setkávali v menším počtu ve spojeném oddělení, kde jsme chodili na vycházky do anglického parku, hráli deskové hry a hráli si společně se stavebnicemi.
21. - 25. 10.
Osmý týden jsme vyráběli výrobky z listů a přírodních materiálů – kdo chtěl, vyrobil si koláž, nebo zajímavé zvířátko. Výrobky jsme si pak doplnili o zajímavé barvy pomocí temperových barev, nebo jsme použili fixy.
Venku jsme se učili nové pohybové hry, skákali přes obruče a malovali křídami.
Ve čtvrtek 24. 10. jsme společně s dalším oddělením ŠD vyrazili do mětstké knihovnyv Dobříši, abychom zde společně prožili projektový den v hudebním duchu. Vyzkoušeli jsme si různé hudební nástroje, střídali rytmus, učili se společnou píseň.
Seznámili jsme se také s tím, jaké knihy v knihovně jsou, a vybrali jsme si některé ke čtení přímo na místě. Na závěr jsme si udělali pár společných fotek, a vyrazili vstříc novým dobrodružstvím.
14. - 18. 10.
Sedmý týden nás stále překvapuje poměrně teplým počasím, a tak toho využíváme, a jsme velkou část dne venku. Křídami zdobíme plato, hrajeme hry s obručemi a při míčových hrách zjišťujeme, jak máme šikovné ruce. Ve třídě malujeme prstovými barvami na přírodní materiály, osvojujeme si také stříhání podle šablony. Z matrací stavíme domeček, ve kterém je dost místa i fantazie na zajímavé hry. Venku také stavíme domeček - každý má možnost postavit sám, nebo s kamarády nějaký zajímavý úkryt, třeba pro broučky - stěhují se k nám berušky a ruměnice pospolná na přezimování.
7. - 11. 10.
Šestý týden ve školní družině za námi - máme za sebou týden, který jsme naplnili společnými aktivitami; venku za pěkného podzimního počasí jsme si zahráli "na jelena", ping-pong, a dali jsme si závody v běhu, jen tak pro radost. Ve třídě jsme měnili společnými silami výzdobu; vytvořili jsme novou - koláž z listů a dalších přírodních materiálů. U stolečků jsme navlékali korálky, z papíru tvořili vystřihovánky. Osvojujeme si techniky stolování ve školní jídelně a nezapomínáme být opatrní jeden na druhého. Také se tento týden otevírá další z nabízených kroužků s názvem "výtvarné dílničky".
30. 9. - 4. 10.
Pátým týdnem vstupujeme do nového tématu: "mám šiovné ruce." Začínáme vyrábět náramky a náhrdelníky - pro kamarády, rodinu, nebo pro naše vlastní potěšení.
Ve třídě si také vyrábíme papírové vstupenky a doslova tvoříme obrazovou galerii - pojmenovali jsme ji dle své fantazie - "galerie u kočky," a prohlížíme si zde obrazy, které jsme sami namalovali.
Ze smyslových her se seznamujeme s kimovou hrou, aneb "co zmizelo," kde krom našich očí cvičíme hmat. Ve školní jídelně se zdokonalujeme ve stolování.
Tímto týdnem také školní družina zahajuje zájmové kroužky - konkrétně ve třídě I. A probíhal kroužek s názvem "karetní a deskové hry," kde se seznamujeme se všemi členy kroužku, a hned se vrháme do hry "Taco, kočka, koza, sýr, pizza." Využíváme i doprovodné pohybové vyjádření pro lepší uchopení všemi smysly.
ZÁŘÍ - "umím být kamarád"
Odkaz na fotogalerii pro měsíc září zde: skolni-druzina/fotogalerie-druziny/4-oddeleni-zari-2612cs.html
23.9. - 27.9.
Ve čtvrtém týdnu dokončujeme všechny naše výtvarné projekty, někteří z nás si výrobky odnáší domů. Upevňujeme přátelství při smyslových hrách, venku pak hrajeme míčové hry a kreslíme křídami skákacího panáka. Zkrátka a jednoduše - ukazujeme si, že umíme být kamarádi.
16. 9. - 20. 9.
Ve třetím týdnu už hrajeme více her, abychom lépe poznali ostatní - hrajeme hry "na krále", venku oblíbenou hru "cukr, káva, limonáda," a vysvětlujeme si, že musíme být při hrách ohleduplní k ostatním, abychom se z her mohli těšit všichni. Ve třídě vodovkami malujeme postavu nebo obličej spolužáků, povídáme si o svých zájmech a vyrábíme skládanky z papíru - krabíka. Hrajeme také loutkovo/maňáskové divadlo "O Zlatovlásce" , děti se zapojují také do dramatizace a ovládání figur.
9. - 13. 9.
Je za námi druhý týden; ještě pořád se seznamujeme s prostředím školy, tentokrát pořádáme krátké výlety po celé škole - seznamujeme se s prostorem školní jídelny, ukazujeme si, kde co je a seznamujeme se se základy stolování. Ve školní družině navštěvujeme různá místa ve školním areálu - navštívili jsme pískoviště, ping-pongové stoly a fotbalové hřiště. Poprvé se zkoušíme společně vyfotit - fotíme stavby z písku a zachycujeme naše hry ve třídě.
2. - 6. 9.
Tento školní rok zahajujeme společným přivítáním a společným rozhovorem, hrajeme první seznamovací hru, seznamujeme se s prostředím školy, ale také s prvními pravidly, která nám budou pomáhat a usnadňovat naše společné soužití ve školní družině. Například "pusinkové pravidlo" - je důležité, aby při společném rozhovoru mluvil nejprve jeden, pak druhý, učíme se tak naslouchat jeden druhému a rozvíjíme tak naše komunikační kompetence. Ukazujeme si, co už jako školáci umíme, a těšíme se na to, co se teprve naučíme.